
Wraz z 70 gimnazjami z całej Wielkopolski wlatach w naszym gimnazjum realizowaliśmy projekt
„eSzkoła - Moja Wielkopolska”
Projekt realizowanybył przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego w partnerstwie z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Ogólnopolską Fundacją Edukacji Komputerowej.
Głównym celem projektu było wdrożenie do roku 2014 w 105 szkołach programów rozwojowych w zakresie stosowania w kształceniu metody projektów i nauczania problemowego, wspomaganych internetową platformą edukacyjną.
W naszym gimnazjum zostały utworzone trzy zespoły uczniowskie (grupy 11-16 osobowe), które przy wsparciu swoich nauczycieli - opiekunów grup - realizowały 60 godzin zajęć pozalekcyjnych. Zadaniem zespołu uczniowskiego było opracowanie projektów o tematyce z zakresu nauk matematyczno – przyrodniczych.
Projekt miał również przybliżyć uczniom wiadomości o Wielkopolsce. W interaktywnej grze "Globtroter: poznaj Wielkopolskę" każdy uczeń wcielił się w rolę podróżnika, który odkrywa region. W zależności od tego, w jakiej miejscowości znajdzie się w grze, odpowie na pytania związane z okolicą i projektem przygotowanym przez zespoły projektowe z danego powiatu. Najlepsi gracze wzięli udział w finale.
Opiekę nad realizacją całego projektu sprawowała rada naukowa składająca się z wykładowców Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zostały przeprowadzone 32 wykłady online z przedmiotów przyrodniczych i matematyki dla wszystkich uczniów. W wykładach uczestniczyli wszyscy uczniowie zaangażowani w projekt – wybrana reprezentacja w sposób bezpośredni na sali wykładowej, a reszta dzięki bezpośredniej transmisji streamingowej przez Internet. Ponadto w ramach realizacji projektu odbyły się wizyty członków rady naukowej w szkołach uczestniczących w projekcie.
Realizując projekt korzystaliśmy z nowoczesnego sprzętu, m.in. tabletów, tablicy interaktywnej i komputerów. Dzięki połączeniu szkół za pomocą jednej sieci internetowej powstał Wielkopolski Grid Edukacyjny – centrum wymiany doświadczeń oraz wiedzy między uczniami i nauczycielami. W szkole została wyposażona jedna sala na potrzeby laboratorium projektowego.
Na wyposażenie takiego laboratorium złoży się:
1. Tablica interaktywna.
2. Projektor multimedialny.
3. Zestaw przyłączeniowy (switcher).
4. Głośniki aktywne zapewniające właściwy dźwięk obok wyświetlanego obrazu.
5. Urządzenia komputerowe: komputer, terminal, notebook (6 sztuk), pad do pracy szkolnych zespołów uczniowskich (3 sztuki).
6. Zasilanie węzła dystrybucyjnego.
Projekty realizowane w naszym gimnazjum w roku szkolnym 2013/2014:
1. „Czy Ostrów Wielkopolski jest atrakcyjny dla obcokrajowców?".
Podejmujemy się tego zadania, gdyż jesteśmy bardzo ciekawi jakimi pobudkami kierują się ludzie z innych krajów wybierając właśnie nasze niewielkie miasto powiatowe na południu Wielkopolski. Chcielibyśmy dowiedzieć się od obcokrajowców jak żyje się w Ostrowie, a także jakie atrakcje i przedsięwzięcia w naszym mieście mają wpływ na decyzję o zamieszkaniu w tym miejscu. Oprócz tego mamy jeszcze wiele innych zadań:
• dowiemy się, jaka jest populacja obcokrajowców mieszkających na stałe w Ostrowie Wlkp.
• przeanalizujemy z jakich krajów pochodzą "ostrowscy obcokrajowcy"
• w sondzie ulicznej zbadamy wiedzę mieszkańców Ostrowa na temat naszych obcokrajowców
• ankiecie zbadamy ten temat wśród uczniów naszego gimnazjum.
opiekun grupy:
p. Magdalena Noculak

2. "Kto czyta żyje wielokrotnie".
Realizując projekt:
• uświadamiamy uczniom ogromną wartość czytania
• zobrazujemy złożoność procesów zachodzących w ludzkim mózgu podczas czytania
• udowodnimy, że czytanie może być alternatywą dla mediów (komputer, telewizja)
• będziemy aktywnie współpracować z biblioteką naszego gimnazjum i biblioteką miejską
• przekażemy zdobytą wiedzę uczniom naszej szkoły
opiekun grupy:
p. Anna Mucha

3. „Cudze chwalicie swego nie znacie – Ostrów Wielkopolski i okolice”.
ciekawe miejsca naszej okolicy - przyrodnicze, kulturowe, gospodarcze
Realizując projekt grupa wyznaczyła sobie następujące cele:
• zapoznamy się ze środowiskiem przyrodniczym Ostrowa Wielkopolskiego i okolic
• wykonamy mapę najciekawszych obiektów miasta i okolicy
• dokonamy subiektywnego wyboru miejsc wartych poznania
• podzielimy obiekty pod względem dostępności komunikacyjnej - dla turystyki pieszej, rowerowej, autokarowej, kolejowej
• rozpoznamy potencjał gospodarczy naszego regionu - ciekawe i nowoczesne firmy
• empirycznie zbadamy ciekawe miejsca
• rozwiniemy umiejętności plastyczne, informatyczne, poznawcze, własna kreatywność
• przekażemy zdobyta wiedzę uczniom naszej szkoły i innym zainteresowanym.
opiekun grupy:
p. Iwona Torzyńska

Projekty realizowane w naszym gimnazjum w roku szkolnym 2012/2013:
1. "Czy mieszkamy w EKO-Ostrowie?"
Poprzez realizację tego projektu uczniowie zapoznają się ze sposobami ochrony środowiska naturalnego naszego miasta i okolic, będą również podejmować różne działania na rzecz ochrony środowiska we własnym otoczeniu.
• Dowiemy się jak działa gospodarka odpadami w naszym mieście.
• Sprawdzimy, jakie mamy korzyści ze segregowania odpadów.
• Sprawdzimy czy Ostrowianie segregują odpady, będziemy Ich do tego zachęcać.
• Dowiemy się, co dzieje się ze ściekami odprowadzanymi z naszych domów.
• Zapoznamy się z możliwościami pozyskiwanie energii w Ostrowie.
• Przekażemy zdobytą wiedzę uczniom naszej szkoły.
opiekun grupy:
p. Marzena Horyza

2. „Śladami graniastosłupów”
• Poprzez realizację projektu pokażemy społeczności uczniowskiej, że matematyka może być ciekawa
i można się z nią spotkać w życiu codziennym.
• Udoskonalimy umiejętności rozróżniania brył w otaczającym nas świecie, rysowania siatek
i wykonywania modeli graniastosłupów w skali, oraz obliczania pól powierzchni i objętości graniastosłupów.
• Zapoznamy się z historią budowli w naszym mieście i okolicy, szczegółami dotyczącymi ich powstania oraz znanymi postaciami z nimi związanymi (ratusz w Ostrowie Wielkopolskim, Kościół p.w. NMP Królowej Polski, Pałac Myśliwski w Antoninie).
• Zachęcimy do zwiedzania przedstawionych obiektów.
opiekun grupy:
p. Beata Kapoła

3. „Woda wokół nas ”
• Realizując projekt wykształcimy umiejętność dostrzegania
i interpretowania zjawisk i procesów dotyczących różnych dziedzin życia.
• Skłonimy społeczność szkolną do refleksji nad znaczeniem wody w życiu organizmów żywych.
• Podczas wycieczek edukacyjnych poznamy najbliższą okolicę, będziemy mieli możliwość obserwacji naturalnych okazów w środowisku ich życia.
• Rozszerzymy wiedzę dotyczącą ochrony środowiska, przekażemy zdobyte wiadomości innym uczniom naszej szkoły.
• Rozwiniemy umiejętność przeprowadzania obserwacji, prowadzenia dokumentacji, interpretacji wyników i formułowania wniosków oraz poprawności ich przedstawiania.
opiekun grupy:
p. Teresa Stagraczyńska

Projekty realizowane w naszym gimnazjum w roku szkolnym 2011/2012:
1. PIASKI – SZCZYGLICZKA -CIEKAWE MIEJSCE W MOIM MIEŚCIE.
• Przedstawimy obiekt Piaski – Szczygliczka jako główną atrakcję rekreacyjno – turystyczną w Ostrowie Wielkopolskim.
• Zapoznamy się z walorami przyrodniczymi obiektu.
• Poznamy zagospodarowanie turystyczne.
• Ocenimy atrakcyjność omawianego terenu.
Opiekun grupy:
p. Maria Owczarek

2. ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII - PRZYSZŁOŚĆ NASZA I NASZEJ OKOLICY.
• Poprzez realizację tego projektu uczniowie zapoznamy się z odnawialnymi źródłami energii jako alternatywą dla źródeł tradycyjnych, które są na wyczerpaniu, zanieczyszczają środowisko i stale drożeją na skutek monopolistycznych praktyk.
• Nauczymy się o energii słonecznej, wodnej, wiatrowej, geotermalnej oraz o biomasie, a jednocześnie postaramy się dowiedzieć jaki jest udział tej energii w życiu naszego lokalnego społeczeństwa.
Opiekun grupy:
p. Małgorzata Kalina

3. SEGREGACJA ODPADÓW – OBOWIĄZEK, CZY ZABAWA?
Pragniemy zachęcić społeczność szkolną do segregowania odpadów.
• Pokażemy, w jaki sposób należy je segregować, przekonamy rówieśników, że warto to robić.
• Dowiemy się, jaki jest podział odpadów, jak długo trwa proces rozkładu.
• Zdobędziemy wiedzę na temat recyklingu.
• Sprawdzimy, jakie mamy korzyści z segregowania odpadów, czy segregowanie się opłaca.
• Chcemy dowiedzieć się, jak wygląda gospodarka odpadami w naszym mieście.
Opiekun grupy:
p. Katarzyna Furman
